Eisenhower e J. F. Dulles, al fine di vincere la Guerra Fredda, proponevano di sostituire il modello dell’NSC-68 con una strategia asimmetrica in termini di proporzione tra natura della sfida e portata potenziale dalla risposta.
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Nelle elezioni presidenziali del 1952, tra le file del partito repubblicano si trovarono a fronteggiarsi il senatore dell’Ohio Robert A. Taft, figlio dell’ex presidente William Taft, e l’eroe della seconda guerra mondiale e l’allora comandante delle truppe NATO in Europa, Dwight D. Eisenhower, spinto a candidarsi dall’establishment internazionalista del partito.
Sconfitto Taft alle primarie del partito repubblicano e sconfitto il candidato democratico Adlai Stevenson, con un margine di 442 a 89, l’ex generale divenne il nuovo presidente degli Stati Uniti d’America[1], segnando il ritorno dei Repubblicani alla Casa Bianca dopo 20 anni di dominio democratico[2].
Durante la campagna elettorale Eisenhower criticò fortemente la politica di contenimento portata avanti dall’ex presidente Truman: una strategia, questa, “negativa, futile, e immorale”, poiché abbandonava “innumerevoli esseri umani al dispotismo e al terrorismo ateo”. [3]
In un famoso articolo pubblicato sulla rivista LIFE, il futuro segretario di Stato John Foster Dulles affermò che era giunto il momento di sostituire le “treadmill policies” con una nuova “policy of boldness” che avrebbe ripristinato l’iniziativa degli Stati Uniti contro i sovietici. In particolare Dulles aveva dichiarato:
[..] Those who think only of Western Europe and of making it “impregnable” – without regard to the Near, Middle and Far East and Africa – are just as blind as those who think only of the United States and of making it “impregnable.” Policies that do not defend freedom in Asia are fatally defective.
How do we defend it? Obviously, we cannot build a 20,000-mile Maginot Line2 or match the Red armies, man for man, gun for gun and tank for tank at any particular time or place their general staff selects. To attempt that would mean real strength nowhere and bankruptcy everywhere.
There is one solution and only one: that is for the free world to develop the will and organize the means to retaliate instantly against open aggression by Red armies, so that, if it occurred anywhere, we could and would strike back where it hurts, by means of our choosing. [..] Liberation from the yoke of Moscow will not occur for a very long time, and courage in neighboring lands will not be sustained, unless the United States makes it publicly known that it wants and expects liberation to occur. The mere statement of that wish and expectation would change, in an electrifying way, the mood of the captive peoples. It would put heavy new burdens on the jailers and create new opportunities for liberation. [4]
A questa nuova politica di audacia, Eisenhower e i suoi affiancarono la strategia del roll-back . Il comunismo e l’URSS non andavano semplicemente fermati, ma spinti indietro, portando alla liberazione dell’Europa centro-orientale. Il roll-back si rivelò rapidamente però per quello che era: uno slogan, un escamotage elettorale, un modo per placare la destra più radicale e per distinguersi da Truman.
Per tutto il 1953 il Presidente americano elaborò una nuova strategia, ribattezzata in seguito New Look – una sorta di declinazione eisenhoweriana del contenimento – che mescolava anticomunismo ortodosso e conservatorismo fiscale, riduzione delle spese e competizione con l’URSS, pareggio di bilancio e potenziamento delle armi nucleari, con l’obiettivo ultimo di vincere la Guerra Fredda, sfuggendo al costoso contenimento simmetrico immaginato dall’NSC-68. Nel New Look convergevano quattro aspetti, tra loro strettamente interrelati: l’enfasi sulle armi nucleari; la richiesta agli alleati di dare un contributo maggiore; la scarsa fiducia in letture economistiche delle matrici del comunismo e nella necessità di farvi fronte con politiche di aiuto economico e di sostegno alla modernizzazione; la disponibilità a ricorrere a mezzi non convenzionali, come le operazioni clandestine promosse dalle strutture d’intelligence, a cui a capo vi era il fratello di J. F. Dulles, Allen Dulles, direttore della CIA dal 1953 al 1961. [5]
Eisenhower e J. F. Dulles proponevano di sostituire il modello dell’NSC-68 con una strategia asimmetrica in termini di proporzione tra natura della sfida e portata potenziale dalla risposta. In poche parole, un’azione dell’avversario condotta in un teatro periferico e con strumenti militari convenzionali avrebbe giustificato lo scatenamento di una guerra nucleare. Questa strategia prevedeva la creazione di un sistema difensivo anticomunista capace di dispiegare il massimo dell’efficacia a costi tollerabili: il tutto si basava sulla capacità di dare una risposta immediata e massiccia ad un attacco sovietico, una massive retaliation.[6]
Il 12 gennaio 1954, durante un discorso al Council on Foreign Relations, Dulles dichiarava:
[..] It is now nearly a year since the Eisenhower administration took office. During that year I have often spoken of various parts of our foreign policies. Tonight I should like to present an overall view of those policies which relate to our security.
First of all, let us recognize that many of the preceding foreign policies were good. Aid to Greece and Turkey had checked the Communist drive to the Mediterranean. The European Recovery Program [Marshall Plan] had helped the peoples of Western Europe to pull out of the postwar morass. The Western powers were steadfast in Berlin and overcame the blockade with their airlift. As a loyal member of the United Nations, we had reacted with force to repel the Communist attack in Korea. When that effort exposed our military weakness, we rebuilt rapidly our military establishment. We also sought a quick build up of armed strength in Western Europe.
These were the acts of a nation which saw the danger of Soviet communism; which realized that its own safety was tied up with that of others; which was capable of responding boldly and promptly to emergencies. These are precious values to be acclaimed. Also, we can pay tribute to congressional bipartisanship which puts the nation above politics. But we need to recall that what we did was in the main emergency action, imposed on us by our enemies…. We live in a world where emergencies are always possible, and our survival may depend upon our capacity to meet emergencies. Let us pray that we shall always have that capacity. But, having said that, it is necessary also to say that emergency measures – however good for the emergency – do not necessarily make good permanent policies. Emergency measures are costly; they are superficial; and they imply that the enemy has the initiative. They cannot be depended on to serve our long-time interests.
This “long time” factor is of critical importance. The Soviet Communists are planning for what they call “an entire historical era,” and we should do the same. They seek, through many types of maneuvers, gradually to divide and weaken the free nations by overextending them in efforts which, as Lenin put it, are “beyond their strength, so that they come to practical bankruptcy.” Then, said Lenin, “our victory is assured.” Then, said Stalin, will be “the moment for the decisive blow.” In the face of this strategy, measures cannot be judged adequate merely because they ward off an immediate danger. It is essential to do this, but it is also essential to do so without exhausting ourselves.
This is accepted practice so far as local communities are concerned. We keep locks on our doors, but we do not have an armed guard in every home. We rely principally on a community security system so well equipped to punish any who break in and steal that, in fact, would-be aggressors are generally deterred. That is the modern way of getting maximum protection at a bearable cost. What the Eisenhower administration seeks is a similar international security system. We want, for ourselves and the other free nations, a maximum deterrent at a bearable cost. Local defense will always be important. But there is no local defense which alone will contain the mighty landpower of the Communist world. Local defenses must be reinforced by the further deterrent of massive retaliatory power. A potential aggressor must know that he cannot always prescribe battle conditions that suit him. Otherwise, for example, a potential aggressor, who is glutted with manpower, might be tempted to attack in confidence that resistance would be confined to manpower. He might be tempted to attack in places where his superiority was decisive.
The way to deter aggression is for the free community to be willing and able to respond vigorously at places and with means of its own choosing. So long as our basic policy concepts were unclear, our military leaders could not be selective in building our military power. If an enemy could pick his time and place and method of warfare – and if our policy was to remain the traditional one of meeting aggression by direct and local opposition – then we needed to be ready to fight in the Arctic and in the Tropics; in Asia, the Near East, and in Europe; by sea, by land, and by air; with old weapons and with new weapons. [..][7]
Questa strategia, non solo permetteva di abbandonare il modello dell’NSC-68 ma permetteva di raggiungere un secondo obiettivo: la massimizzazione di quelli che erano i veri elementi di forza degli Stati Uniti. La netta superiorità tecnologica e nucleare statunitense andava esaltata e messa pienamente al servizio del contenimento. L’obiettivo era quello di inibire la spregiudicatezza della controparte, lasciandola nell’incertezza, costringendola sempre a dover considerare l’ipotesi di un attacco nucleare. Ma in questa strategia, un ruolo centrale era affidato agli alleati, ai quali si assegnava il compito di integrare e completare il ruolo statunitense, perché un loro maggiore coinvolgimento nella difesa comune risultava funzionale non solo a bilanciare la superiorità convenzionale sovietica, ma anche a ridurre l’esposizione internazionale degli Stati Uniti, a limitare conseguentemente le spese e ad avviare un graduale disimpegno dall’Europa.
Furono questi, pertanto, anni caratterizzati dalla costruzione di una fitta rete di alleanze, che andavano ad aggiungersi a quella atlantica.
Ma l’approccio conservatore di Eisenhower si dimostrò inadeguato alle nuove modalità di una competizione, quella bipolare, che si stava trasferendo fuori dall’Europa, verso regioni più povere e meno sviluppate, dove non bastavano gli elementi tradizionali della politica di potenza che si rivelavano spesso controproducenti. [8]
Note
[1] Stephen Ambrose, Eisenhower: Soldier, General of the Army, President-Elect (1890–1952). I. (New York: Simon & Schuster, 1983).
[2] L’ultimo presidente repubblicano era stato Herbert Hoover, presidente dal 1929 al 1933.
[3] Stephen Ambrose, Rise to Globalism: American Foreign Policy since 1938 (New York: Penguin Books, 1991)
[4] J.F.Dulles, A policy of Boldness, (LIFE, 1952)
[5] Mario Del Pero, Libertà e Impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2006 (Roma-Bari: Laterza, 2008)
[6] Ennio Di Nolfo, Storia delle relazioni Internazionali. Dal 1918 ai giorni nostri (Roma-Bari: Laterza, 2008)
[7] J. F. Dulles, Evolution of foreign policy: text of speech by John Foster Dulles Secretary of State before the Council on Foreign Relations, (New York, N.Y., January 12, 1954. Washington: Dept. of State.)
[8] Mario Del Pero, Libertà e Impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2006 (Roma-Bari: Laterza, 2008)
Foto copertina: Photograph of President Eisenhower, J. Edgar Hoover, and others, 1955
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